Alla är miljömedvetna

Och det är väl bra! För om man inte är medveten om ett problem så kan man ju heller inte göra något åt det.
 
Det tas hela tiden fram nya "energisnåla" lösningar (jag sätter energisnåla inom citationstecken av en anledning). Mijöbilar, ekologiska livsmedel, grön elektricitet, energisnåla lampor osv. Men jag tycker alltid jag hör att det finns en hake med vad det nu är för genialisk idé. Exempelvis så kräver bilar som går på bränslet E85 att ganska stora ytor odlas upp för produktion av detta. Alla kan inte ha en såda bil för då skulle vi inte ha annat än majsfält i världen. Alla kan inte ha vindkraft för då skulle det stå vindkraftverk varannan kvadrater bland majssjälkarna. Om om alla kor och höns fick gå fria skulle vi nog vara tvungen att ha dem bland oss i stan.

Själva problemet tycker jag är att det behövs så mycket av allting. Och väldigt få politiker (särskilt vår sittande regering) verkar ha åsikten att man borde minska sin energiförbrukning genom att helt enkelt konsumera mindre. Här är det känsligt - för hela det marknadsekonomiska systemet går ut på att konsumtionen hela tiden ökar. Vad är det för ett jävla system egentligen?? Som systemtekniker har jag fått lära mig att ett system inte bör ha några instabiliteter inbyggt, d.v.s värden som ökar obegränsat. Men det gäller då sannerligen inte i affärsvärlden! Det blir en paradox här som inte verkar vilja lösa sig.

Jag förstår själv inte hur man ska kunna uppnå långsiktiga miljökrav om man inte begränsar konsumtionen. Det räcker ta mig tusan inte med energisnål teknik. Vissa har verkar ha en grav övertro på teknologin. Men det säger ju sig självt att om konsumtionen ökar (och det kommer den i alla fall att göra eftersom vi blir fler människor varje dag) till oändligheten så kommer ju inte energin att räcka till oavsett hur bra tekniken är.

Det bästa skulle vara om alla bara slutade jobba, ställde av bilen och bara bodde i stora kollektiv, spelade tärning och åt baljväxter. Några år i alla fall så att jorden hann återhämta sig. Här är jag ju själv i ett dilemma eftersom jag arbetar i en stor industri som tar fram maskiner för mineralutvinning, vilket nästan kan sägas är själva grunden till allt kapital (som man kan räkna i guld).

Nej, sänk arbetstiderna och producera mindre så spar vi på både folks hälsa och på jordens resurser. Amen. 


Kommentarer
Postat av: mana

amen!

2008-10-23 @ 11:53:05
URL: http://iwokeupdeadtoday.blogg.se/
Postat av: Ollon

Hoppas de har räknat fel på hur länge olja kommer räcka så att den tar slut imorrn! Då ska ni får se på fan. Kul skulle det vara :D Allt skulle bara kollapsa...poff! Gött, rika skulle bli fattiga...eller ja, alla skulle nog bli fattiga.

2008-10-23 @ 14:35:47
Postat av: linda

Jäklars, du bloggar! TVÅ inlägg till och med! Jag är imponerad =)



Och jag uppskattade inlägget nedanför, om matematik. Nu förstår jag lite bättre vad som hände -inte för att det är min ensak egentligen, men jag kan inte låta bli att lägga mig i när det gäller mina vänner :)

2008-10-23 @ 15:59:31
URL: http://angelinside.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0